Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
just wanna have bright smile everyday ^^

Saturday, December 18, 2010

Tips perjalanan Perak-Melaka lebih Cepat + Jimat = adventurous


mari kita mulakan hari ini dengan warna B.I.R.U

biru merupakan warna yang tenang dan cantik... bagi saya warna biru = COOL

apa kata orang cerdik pandai mengenai warna biru =)

Mengungkapkan kesetiaan. Seseorang yang mudah memberikan perhatian kepada orang lain dan mahir berkomunikasi. Cenderung mengubah diri sendiri jika terdapat sesuatu yang tidak kena dengan dirinya. Seorang yang sensitif dan mempunyai naluri yang sangat kuat. dia dapat merasakan jika sesuatu akan terjadi.
Kebaikan mempunyai aura berwarna biru mereka mampu merasakan dan mengetahui apa yang difikirkan orang lain. Mereka ini juga mempunyai ramai kawan kerana mereka mudah disenangi oleh orang lain.
Keburukan mempunyai aura berwarna biru adalah mereka terlalu dramatis apabila ia berkaitan dengan soal cinta dan pandai memanipulasikan orang lain.


warna biru menenangkan dan boleh mengurangkan tekanan apabila dipandang.. k k k... sy nak mula bercerita


Tips perjalanan Perak-Melaka lebih Cepat + Jimat = adventurous  :
cerita nya bermula pada pagi ahad 14/11/2010


kalau nak tahu la tiket bas utp-melaka = RM42.00 , masa = 8-10 jam (huhuhu)
mari gunakan ilmu matematik anda semua untuk mengira berapa banyak wang dan masa yg sy gunakan dan jimat...^^


(nak guna aku... best skit...hehehehe)


aku ada paper hari jumaat 19/11/2010... tp aku daring sgt blk juga.. sbb tahun lepas x dpt blk raya haji..huhuhu....kwn2 yg len x blk pun... sbb paper de hari jumaat, ahad n isnin... tapi bg aku plg penting adalah keluarga... final exam 2 penting jugak tapi x sepenting beraya bersama2 keluarga tercinta... lagipun aku jrg blk..


baik  mari mulakan !!!~


tiket bas yg tertera pd tiketku adalah jam 8.55 pg... kerana nak mengelakkan naik bas SE Murai (Murni nama sebenar... aku ske2 hati ja panggil mcm 2..hahaha) yg sememangnyer aku leh bg 3L (Lambat, lenggah2, lemas)...hahahaha... aku pun pergi la beli tiket bas Plusliner.. dan aku perlu menunggu bas di perhentian bas depan petronas... jadi sebelum itu.... pukul 8.30 aku pi la melantak dgn my beloved rum8 di salaam corner... jam dah pukul 9... bas x dtg2 juga... adoai~ xpe2 baru 5 minit... alaaaa.. rum8 pun sudah pulang... mungkin sambung tdo blk kot..hahaha..


      Pukul 9.15 pg... dah 20 min tunggu... adoai~ lambat lak bas ini.. xpe2.. dr bas SE Murai 2 aku penah tunggu 5 jam... then aku pi la kat kaunter tanye... bas dah bertolak dr lumut x... then aku tanye lg 1 soalan bas berhenti kat bukit jalil ke?? taw x akak 2 ckp apa... cuba la teke... klu betul aku bg gula2 sebijik...hahaha =P jeng3.. akak 2 kate bas berhenti kat KL Sentral... woaaahhh~ KL SENTRAL... aku dgn muka selamba ckp lg... ooooo x berhenti kat bukit jalil.. then aku pi duduk tunggu blk... ntah nape cool giler aku... pd hal aku ptt risau sbb mcm mne aku nak blk umah dr KL sentral.. umah aku kat melaka... aku mati2 ingat bas berhenti kat BUKIT JALIL... tp lilek2 sudey.. t aku pk.. hahaha... aku leh gelak2 lg.. baiklah kwn2... tip pertama yg sy boleh bg utk travel ialah kalau beli tiket 2 jangan lupa tanya bas berhenti di mana... sy serius lupa... hahaha.. nanti jadi la kes macam aku seorang perempuan travel seorang diri di KL yg aku sendiri x familiar... hahaha.. but apa2 pun x de life la kalau hidup ni straight 4ward sgt...=)  Plusliner charge tiket RM20.20


      Pukul 9.30 pg... akhirnya oooo Plusliner anda dtg juga... yeah!!!~ ... dalam bas aku pe lagi T. I. D. U. R.. lalalala.... Tip Kedua : jika anda ada masa berehat la secukupnya ya.. sebab anda perlu mengumpulkan tenaga yang banyak untuk travel selepas ini =)   ... selepas puas tdo.... aku pun sampai la di KL sentral pukul 12 tgh hari... 2 jam setengah sudah sampai... bgs betul ^^... selalu aku naik train ja pi KL sentral.. ni naik bas... bas berhenti kat bhgian mana kat KL sentral ni pun aku x tahu... hahaha.. tp nasib baik la aku ni x lurus bendul.. jadi aku bg tip ketiga ... Tip Ketiga : kalau anda x pasti jalan kat KL sentral 2... ikut je la sapa2... komfem2 la mereka akan pergi ke tengah bahagian utk naik putra or ktm... mcm yg aku buat.. akhirnya aku pun sampai di bahagian center...


      Pukul 12 tgh hari... aku pun berfikir mahu pergi membeli tiket ktm ke seremban.. tapi malangnya... X DE TIKET KE SEREMBAN.... akak kaunter ktm suruh aku membawa diri ke kaunter ETS pula.. adeh~.. aku pun berjalan la... x kan la merangkak pula kan.. huhuhu.. aku pi la tanye tiket ETS ade x ke seremban..akak kaunter ETS yg harap cun 2 bg tahu info pun salah... beliau kata ada... tapi pukul 4.55... then aku ckp.. kat sini bukan pukul 5.55 ptg ke?? apekah akak ini... 1 je pun masa pun leh tipu ke? Tip Keempat : ada mata lihat sendiri... jangan terlalu percaya cakap orang sangat...hahaha.. baru pukul 12 lbh... nak tunggu lg 5 jam lebih.. tersangat la lama.. aku guling2 satu KL Sentral pun belum tentu cukup 5 jam..huhu


      Pukul 12.15 pm ... aku pun pe lg turun n terfikir plan lain... jadi Tip Kelima : sentiasa bersedia dengan kebarangkalian yang mendatang ya... tambah2 anda travel seorang diri.... mesti ada plan A, B, C, D......kalau sampai Z pun bgs...=) ... Plan B aku... berusaha pergi Bukit Jalil..aku yg x tahu menahu jalan2 KL ni pun menelefon la kakaku siti hajar yg cantik dan bertanya kepada beliau bagaimana mahu pergi ke bukit jalil... jadi beliau pun mencerita la... kene naik dua train... adoai~... first time ni pi bukit jalil... aku bese dtg kl nek KTM/ETS then nek putra pi setiawangsa... kalau bab ni aku dah pakar dah... ni kene tukar2 train... ALAMAK!!!~


         Pukul 12.20 pm... aku dah macam dalam rancangan Amazing race je aku rase... dalam fon akak aku cerita sikit2 ja... dia instruct aku by message.. adakah aku dalam program realiti??? tapi nape x de kamera pun... hahahaha.. time2 aku nak beli tiket putra ke masjid jamek... duit aku x cukup sepuluh sen... adoai~.. frust betul la... kaunter lak malas la.. sbb aku penah dpt duit syiling banyak giler.. xnak xnak..huhuhu.. aku pun pi la beli roti.. dpt la duit syiling tapi 50 sen sekeping.. orang kedai itu x ada duit pecah... tapi kan... tiba ada seorang kakak yg baik ini kata kat aku "adik nak duit tukar ke"... aku pun pe lagi kate la nak.. n berterima kasih pada akak 2.. aku leh katekan bahawa walaupun dia x pakai tudung tapi hati dia sangat baik... ada yang pakai tudung pun pandang orang semacam ja.. dont judge a book by its cover =).... tiket harga RM 2.20 (x clap aku la)


       Pukul 12.30pm... aku pun naik la putra ke masjid jamek... dlm 12.40 aku sampai la... then akak aku pun  bagi instruction ke 2 iatu naik STAR ke bukit jalil... waktu tiba kat masjid jamek 2 aku x pasti mana nak naik Star.. so aku pun pi tanye akak ni .. Tip Keenam : malu bertanya sesat jalan... kalau x pasti.. sila la tanya.. dan kalau anda perempuan n sorang2... tanya la makcik2 or akak2... jgn la gtl2 nak tanya abg2... sy x jamin kalau beliau ambil kesempatan... aku pun beli tiket ke bukit jalil.... aku rase RM 1.80... aku berhati2 tunggu train ni... sebab ada dua... 1 ke ampang... 1 lagi ke sri petaling.. kalau aku naik pi ampang.. aku kene tukar train lagi sekali... xnak la...=.="... pe2 pun aku nek train yg betul..=)


     Pukul 1.30 pm.... akhirnya bukit jalil ku jejaki... huahuahua... terharu terharu terharu... aku pun guna tip ketiga aku... aku ikut la orang ramai yg bawa beg banyak2... dah ramai menuju ke tempat yg sama... so ikut je la... jangan banyak songeh... tentu2 la mereka nak pergi stesen bas bawa beg besar2.. x kan la nak pergi bershopping pula di bukit jalil... sebelum 2... aku nak bg tip ketujuh.... Tip Ketujuh : sentiasa la berdoa dan bertawakal... sewaktu aku turun ja tangga untuk pergi ke stesen bas... aku doa "Ya Allah permudahkan la perjalanan aku selepas ini... Amin"... pukul 1.37pm aku sampai la kat kaunter tiket KKKL.. Alhamdulillah nasib aku tersangat la baik... bas pukul 1.30pm x jalan lagi... Alhamdulillah aku dipermudahkan oleh Allah =).. dapat tiket ja abg 2 kate pergi platform 5!.. aku rase nak kate je "huhuhu.. abg sy 1st time dtg sini.. mana pulak la platform 5 itu.. adeh~"... tp aku pun buka mata luas2 cari bas KKKL yg sememangnya aku familiar.. n jumpa la =) tiket RM12.00


     Pukul 1.39pm aku pun naik bas....aku pula pergi tanya pak cik pemandu bas "pak cik bas ni melaka-kl ke kl-melaka.."... pe la punya bengap soalan itu halimahton oi... dah tentu la melaka-kl!!!~.. kan anda di melaka sayang oi oi oi...=.="... waktu duduk sy kata aku ni budak U ke budak sekolah hulu ni... tanya solan bodoh... hahaha.. time 2 otak tengah sengal2 sikit.. bese la... aku serius penat sgt... travel... sarapan aku makan maggi goreng je pun... lapar gila!!!~.. aaaaa~..xpe2 sabar... balik nanti makan la mama masak ^^... perjalanan selama 1 jam setengah... sampai la aku di melaka sentral...penat wo~ x terkira...


      Pukul 3 macam 2 la.. aku sampai di melaka sentral... malas nak menyusahkan abah amik.. so aku pun naik teksi la balik... balik2 umah kan... mama masak lauk favorite aku...wah~ sangat terharu ^__________^
Tips Kelapan : yang paling penting... keyakinan diri... walaupun anda seorang diri x semestinya anda x mampu berdikari.... buat muka confident ja... walau anda di tempat yang anda sendiri x biasa... kerana takut orang ambil kesempatan dengan muka anda yang takut2 itu...


  jadi boleh la hitung2 berapa ringgit n masa aku ambil untuk sampai ke Melaka sentral... adalah dalam RM 36.20 ... masa pula 5 jam setengah ^_________^ ... jimat x jimat 2 ...haaaaa~


       aku memang sangat independent dari kecil... jadi aku memang boleh ja fikir jalan sendiri =)... bagi aku pengalaman yang paling penting... mungkin aku memang ditakdirkan untuk merasa pengalaman ini... cuma mahu berkongsi sahaja.. aku ada banyak pengalaman menarik2... sebab aku memang adventurous...hehehe.. sepanjang perjalanan aku jumpa perlbagai ragam manusia... menarik sungguh...^^..


           Parent aku x tahu langsung betapa susah payah nya aku berusaha untuk balik =)... duit bukan la yg aku kisah sangat... yang penting adalah dapat pulang ke rumah berjumpa dengan keluarga =)... sekarang alongku yang comel telah memberikan daku kereta kancilnya kerana beliau sudah anda kereta Vios S... aku balik la naik kereta... dalam RM110 la nak sampai ke melaka dari UTP... tetapi saya tidak kisah langsung...


          Di rumah sy boleh ja belajar untuk final exam... asalkan kita ada tekad... alasan x ada masa x boleh dipakai... selepas sy solat hari raya di masjid sy menyambung kembali belajar ^^...(klu x de final x de makna nye halimahton..hahaha)


         di harap anda gembira membaca cerita sy yang sgt panjang lebar ini... ingat satu perkara... family adalah anugerah yang terindah dikurniakan Tuhan kepada kita... jadi hargai la.... jangan la nak berkira sangat kalau nak balik rumah ^____________^ Cool ja kalau anda travel seorang diri!!!~

No comments:

Post a Comment